- Vore egne udgivelser:
- Bøger
- Konferenceindlæg
- Artikler
- Bøger vi har medvirket til, som forfatter til enkelte afsnit
Hjortspringbådens Laug har eget forlag: Hjortspringlaugets Forlag.
Laugets egne udgivelser
- Organisation, love, bestyrelse, medlemsfortegnelse, arbejdsregler for grupperne, eksterne kontakter, en stor litteratur reference liste med sidehenvisninger og økonomi
- Konstruktion
- Træ, dimensioner og fremskaffelse
- Byggeproces
- Værktøj, hvilke og hvordan de laves eller fremskaffes på anden vis
- Våben og udstyr
- Historien om båden og tiden
- Test
- Udstilling
- Ændringer
- Vedligehold
- Artikler
Valdemar Dreyer (1920 - 1995)
Valdemar Dreyer har, sammen med sin kone Ulla, fået udgivet en bog om Nørreskoven på Als i serien Fra Als og Sundeved, Bind 70 i 1992, udgivet af Historisk Samfund for Als og Sundeved. Bogen har bl.a. en gennemgang af alle fortidsminder i skoven.
Hvor kom de fra?
Valdemar Dreyer og Birgit Valbjørn:
Hjortspringlaugets Forlag, 5 juni 1999.
ISBN 87-987386-0-7
Bogen er på 80 sider i A5-format og indeholder:
- Hjortspringfundets historie
- En fortælling om Germania
- Hvorfor?
- Hvad?
- Det alsiske landskab
- Hvad er båden bygget af?
- Kultursammentræf. Kelterne
- Hvem kom?
- Oldtidens skibe. Hvor mange var der?
- Fra saltvand til ferskvand. Jernalderens huse
- Jernalderens klædedragt
- Efterskrift
Birgit Valbjørn ( - 2003)
Knud Vagn Valbjørn
Knud har været den drivende kraft i oganiseringen af laugets aktiviteter.
Knud har været (med)forfatter til adskellige artilkler, indlæg i vores nyhedsbreve og bøger, han har ligeledes udgivet en roman: Mumien i Atacama ørkenen (i Chile).
Sønderjydsk Månedsskrift, nr 3/4, s. 43: 1994.
Artikel i JyskeVeskysten: 1996-01-08, et 3/4 sides indlæg om Lauget.
Et skib et fællesskab
Artikel i Morgenposten Fyens Stifttidende: 1996-03-06.
Hjortspringbåden rekonstrueres.
Nyhedsbrev fra Roskilde: no. 6, maj 1996.
Knud V. Valbjørn
"Rock Carving Ship Sails Again"
The Hjortspring Boat, Reconstructed
Knud V. Valbjørn
Indlæg i:
Maritime Warfare in Northern Europe
Publications from the national Museeum Studies in Archaeology & History Vol. 6
ISBN 87-89384-88-1
Reconstruction of the Hjortspring Boat.
Symposiums
Reconstruction of the Hjortspring Boat
Knud Vagn Valbjørn
PS. Det er Knud til højre.
Hans Peter Rasmussen (1944 - 2021)
Jørn Anders Jørgensen
Niels Peter Fenger (1938 - 2023)
Medlem af konstruktionsgruppen og har haft det primære ansvar for beregning af:
Styrke af konstruktionsdetaljer, Hydrostatik, Formkoefficienter til sammenligning med andre både, Hydrodynamik samt Styrke og deformation
Hans Lumbye-Hansen
Max Vinner (1941 - 2013)
2000 - 2001.
Paper 1: Philosophy, Execution and Initial Results
Paper 2: Theoretical Performance and initial Test Results
Paper 3: Sailing Tests
De to første har været præsenteret ved:
The 8th International Symposium on Boat and Ship Archaeology. Konference, holdt på The Polish Maritime Museum in Gdansk, Polen, 23 - 27 september 1997.
De er, sammen med de andres indlæg samlet i:
DOWN THE RIVER TO THE SEA
Proceedings of the Eight International Symposium on Boat and Ship Archaeology, Gdansk 1997
Edited by Jerzy Litwin
Den sidste ved:
The 9th International Symposium on Boat and Ship Archaeology. Konference, holdt i Venedig, Italien, 4 - 8 december, 2000.
Artiklerne her er på engelsk og er en forkortet udgave af de afholdte indlæg.
Knud V. Valbjørn
Hjortspringbåden rekonstrueres
Hjortspringlaugets Forlag, 5 april, 2003
ISBN 87-987386-1-5
- Ideen fødes
- Organisering (1991-1992)
- Forberedelse (1992-1993)
- Bådens bygning (1994-1999)
- Søsætningen (1999)
- Beregninger
- Sejlads og afprøvning
- Konklusioner
- Laugets viden, alles eje
- Afslutning
Nogle af hjemmesidens artikler er hentet direkte fra denne bog. Hvor dette er tilfældet er det angivet under overskriften Kilder nederst i artiklen.
Fra salgsbrochuren:
Ud fra det store dokumentationsmateriale i tekst og billeder har vi skrevet denne bog. Den beskriver det dramatiske ti-år, hvor lauget blev organiseret, tegninger blev fremdraget fra arkiver og tolket, den historiske baggrund blev beskrevet, værktøj smedet, lindetræ jagtet over hele Europa, øvelser i træbearbejdning med datidens værktøjer blev gennemført, og endelig blev båden, en kopi af den ældste plankebåd i Skandinavien, bygget. Her blev anvendt 10.000 arbejdstimer. Også afprøvningen af Tilia Alsie, der foregik sammen med Nationalmuseets Marinarkæologiske Forskningscenter, er beskrevet heri.
Ole Crumlin-Pedersen & Athena Trakads, editors
A Pre-Roman Iron-age Warship in Context
The Viking Ship Museum, Roskilde, 2003
ISBN 0901-778X
ISBN 87-85180-521
Vikingeskibsmuseet, Roskilde har udgivet en monografi om Hjortrspringbådens tilblivelse på engelsk med resumé på engelsk, dansk og tysk.
Bogen har flg. kapitler:
- Udgravning
- Bådens bevaring, konservering og udstilling
- Bygning og test af båden (Tilia Alsie)
- Hjortspringfundet
- Hjortspringbåden og skibsafbildninger i Bronze- og Førromersk Jernalder
- Hjortspringbåden i en skibsarkæologisk sammenhæng
Forfattere er medarbejdere ved Nationalmuseet og medlemmer af Hjortspringbådens Laug.
Måske kan denne udgave stadig købes ved henvendelse til museet.
Vikingeskibsmuseet i Roskilde har udgivet 7 bind i serien Ships and Boat of the North.
Oversat fra salgsbrochuren
Dette er 5. bind i serien Ships and Boats of the North, udgivet af Vikingeskibsmuseet og Nationalmuseets Marinarkæologiske Center i samarbejde med Hjortspringbådens Laug. Stort format (29 x 25 cm), 293 side, fuldt illustreret, fast bind, CD-rom inkluderet med optagelser af konstruktionsdetaljer, opmåling og sejlafprøvninger med kopien Tilia Alsie. Nærværende monografi er publiceret i serien Ships and Boats of the North, med det formål at illustrere de maritime aspekter af tidlige kulturer i Norden ved at præsentere og analysere vigtige primære fund af skibe og både i sammenhæng med de samtidige samfund. Hjortspringbåden er et specielt godt eksempel på mulighederne for at studere et forhistorisk fartøj med sit indhold som indgang til en forståelse af det samfund, båden var en del af. Dette mageløse fartøj fra ca. 350 f.v.t. er både et billede på prestige, magt, et perfekt håndværk og en suveræn beherskelse af skibskonstruktion i oldtiden for godt 2000 år siden.
På trods af at det er mere end firs år siden Hjortspringbåden blev udgravet, har den ikke tidligere været præsenteret og diskuteret i dybden på engelsk. Her bliver den originale båds dramatiske historie beskrevet fra udgravningen til dens nuværende "tilbagevenden" til udstillingen på Nationalmuseet i København. De særlige horn i begge ender, med paralleller i Bronze-alderens helleristninger, bliver diskuteret sammen med den nøglerolle fartøjet indtager i Nordens tidlige skibbygningshistorie.
En fuldskala kopi ved navn Tilia Alsie blev bygget af Hjortspringbådens Laug og siden afprøvet på havet i samarbejde med Nationalmuseets afdelinger i København og Roskilde.
Erfaringerne fra afprøvningerne har givet vigtige spor til den originale brug af båden.
Knud V. Valbjørn
Hjortspringlaugets Forlag, 2009
Hæftet er på 12 sider, mest med illustrationer, de fleste i farver.
Heri er nedfældet de erfaringer vi har haft med Tilia i de forgangne 10 år med sejladser og forsøg.
Det er udtrykt i flg. kapitler:
- Oversigt over sejladser 1999 - 2008
- Konstruktive valg:
- Springet
- Hornene
- Spantsystemet
- Materialevalg:
- Sytovsmateriale
- Tætningsmateriale
- Træ
- Overfladebehandling
- Padling:
- Padler
- Teknik
- Langturssejlads
- Stabilitet
- Ombordstigning
- Styring
- Sejlføring
- Bagside
Denne lille tryksag kan også ses her:
Hjortspringbådens Laug har fremstillet denne bog i to eksemplarer, 1 til lauget og 1 til forfatteren.
Det er en beskrivelse af fremstillingen af skjold nr. 35 fra Hjortspringfundet.
Fra litteraturstudier til et færdigt skjold med alle de overvejelser der er foretaget undervejs.
Mange tiltag har ikke bund i fundet.
Bogen har følgende indhold:
1. Primære kilde. Hjortspringfundet, G. Rosenberg
2. Andre kilder
3. Tegningsgrundlag
4. Træarbejde
5. Bemaling
6. Skindbeklædning
Konklusioner
Bogen er ikke til salg i papirudgaven, men kan ses og hentes her, gratis, den er på 90 sider.
Ib Stolberg-Rohr
Har også været ansvarlig for opbygningen af denne hjemmeside og alle forgængerne.