Uncategorised
New Carousel in Quix5.1.5 {title} {title} {title} {title} {title}
- Details
Hjortspringbådens Laug Er en forening hvis formål det er, at udbrede kendskabet til Hjortspringfundet I 1921-22 blev der i en arkæologisk udgravning af Hjortspring Mose på Als fundet rester af en båd, samt en mængde våben og skjolde.Den fundne båd viste sig at være en "helleristningsbåd", dvs. den har et udseende som de tusindvis af Bronzealderens helleristninger, der er fundet på klipperne i Sverige, Norge og Bornholm. Det er den eneste båd af den type der nogensinde er fundet. Den er dog fra Ældre Jernalder (år -500 - 1), lige efter Bronzealderen. Fra udgravningen: Dele af planker og ribbestativ.Hjortspringfundet: fig. 49, p. 77. Vi har fremstillet en rekonstruktion af Hjortspringbåden! Hjemmesiden Denne hjemmeside beskriver fundet, rekonstruktionen, aktiviteterne og dokumentationen, samt noget om os selv. Helleristninger fra TanumHelleristninger fra Bronzealderen, en 1000-årig periode før Ældre Jernalder. Vores båd er kulminationen af denne tids bådbyggeri! Fra Hjortspring Mose, 1922Udgravningsfeltet er ved den opgravede jord ved bygningen bag hækken. Hjortspringfundet: fig. 1, p. 10. Afrenset dele af fundet i mosenI udgravningen fandt man en mængde meget bløde og, til en vis grad, deforme trægenstande. Disse dele hørte dels til båden og dels til skjolde. Hjortspringfundet, fig. 47, p. 76. TegningUd fra alle disse mange båddele har den norske skibsingeniør Fr. Johannesen i 1936 udført disse tegninger. De danner grundlaget for: ...Planche II fra Hjortspringfundet. Hjortspringbåden på NationalmuseetNationalmuseets udstilling af Hjortspringbåden. Tegningerne er grundlaget for bådens skelet af stålrør. Og for vores rekonstruktion. Lindetræ i PolenTil en båd, skal der bruges træ, meget træ! Hjortspringbåden er lavet af lindetræ og træ af den ønskede kvalitet har vi ikke i Danmark. Men det kunne fås (købes!) i Polen. Denne var en af fire stammer. Flækning af lindestammeEn 18 m lang stamme kan blive til to planker. Den ene af de to skal bruges til bundplanken. KølstrækningsfestBundplanken (til venstre) er færdig og med stævnklodser under påsætning. Der er også lavet en sideplanke. Vi holdt en lille fest for at fejre denne milepæl - kølstrækningen. Derfor de mange mennesker. På langturEfter 9.150 timers arbejde er båden færdig. Den fik navnet Tilia Alsie. Her er vi på tur nord for Als på langtur med en prof. besætning plus passagerer, i alt 31 personer. Det kan gå i magsvejr, ellers ikke. Men i hårdt vejr ... Kan Tilia altså også bruges. og med høje bølgerVindstyrke: 9-10 m/s og 1 m høje bølger. Der kom ikke vand indenbords, kun røgvand! Tilia AlsieKaldte vi vores rekonstruktion af Hjortspringbåden. Foto: Thomas Roger Henrichsen, DR. Er du blevet nysgerrig?Så er der en masse læsestof, med mange billeder, her på hjemmesiden, som f.eks.ArkælogienBygning af bådenHvad båden har oplevetHvis du er til detaljer, så er al vor dokumentation tilgængelig som PDF-rapporter, som kan/må hentesBrug menuerne øverst på denne side. Du kan også besøge os På vores lille museum, Dyvigvej 11, Holm, 64430 Nordborg.Her kan du se og høre om båden og opleve hvad vi foretager os tirsdag eftermiddage i 11 af årets måneder.Mere herunder. Foredrag / filmvisning, plads til ca. 50 personer. Foredrag De besøgende får mulighed for at se en video om Lauget, som viser arbejdsprocessen og vores arbejde med at udføre en rekonstruktion af båden fra Hjortspringfundet, samt fremstilling af nogle af de andre dele, våben, skjolde og personlig udrustning, fra fundet. Videoen varer fra ca. 20 min - ??, afhængigt af hvor mange spørgsmål der bliver stillet.I foredragssalen kan man også se kopier af våben, skjolde, personlige dele og div. værktøj samt eksempler på beklædning fra tiden omkring år 1.Derefter er der rundvisning i bådhallen og smedjen. Håndarbejde Udstilling af tekstil I Hjortspringbådens Laug arbejder vi også med klædedragt fra jernalderen. Fra moseligene kender vi mange teknikker, som blev brugt dengang og arbejder med: Spinding, plantefarvning, vævning af stof til klædedragterne på opstadsvæv. Sprangvævning af huer og tasker, nålebinding af hatte, sokker og vanter, samt fremstilling af bånd på mange forskellige måder, bl.a. brikvævning, båndvævning, fingerflet, flettehjul, firflet, tolvflet, nørkling. Fremstilling af lædersko og punge, smykker af glas og rav, kurve af pil, græs og bast samt tovværk af lindebast. I foredragslokalet kan der ses mange eksempler på disse teknikker. Håndarbejde Butik Vi har en lille butik, hvor vi sælger T-shirts, caps, div. håndarbejde og, ikke mindst, vore egne bøger om vores arbejde. Tilia på sin transportvogn ved en platform. Det gør det nemmere at se ned i båden. Tilias opbevaring og udstilling Her kan båden ses, og diskuteres, i alle detaljer, f.eks. hvor vores båd afviger fra Fr. Johannesens tegninger og fra Nationalmuseets udstilling af båden. Man kan også få lov til at prøve at sidde på en tofte i båden med en paddel i hænderne og forestille sig tilværelsen på havet. Dette gælder også børn. Værkstedet Bådværftet Her arbejder vi med fremstilling af mindre dele fra Hjortspringfundet.Vedligehold af båden og andre udstillingsgenstande. Vores esse i smedjen. Smedjen I smedjen er der en dobbelt esse med værktøj, hvor vi har fremstillet kopier af våben fra Hjortspringfundet og nagler til Lokes klinklagte sideplanker.Vi har nogle medlemmer der arbejder med at fremstille mønstersmedede knive (moderne), så derfor er der også moderne udstyr til dette formål. Noter 1. Rosenber, G., Hjortspringfundet, Nordiske Fortidsminder, III. Bind, 1. Hefte, København 1937 Hvis du har bemærkninger til denne artikel, kan du sende en E-mail til forfatteren.Vær venlig ikke at overskrive den bestående tekst i emnefeltet, jeg skal bruge information til at se hvilken artikel du skriver fra. Du er velkommen til tilføje dit emne bagefter.
- Details
Heading Beskrivelse Skematisk fremstilling og navngivning af Hjortspringbådens konstruktionsdele. (1) 1234567891011121314151617181920212223 Hvis du:Holder musen over et billede, vises en forklaringKlikker på et billede, vises det og alle de andre i stor størrelse. Du kan skifte mellem billederne, med musen, piltasterne eller en pil i billedet. Du kommer tilbage ved, at klikke på krydset i øverste højre hjørne Forrige Næste Kilder 1: Kaul, Flemming, Da våbnene tav, fig.11, p.19
- Details
Helleristninger fra TanumHelleristninger fra Bronzealderen, en 1000-årig periode før Ældre Jernalder. Vores båd er kulminationen af denne tids bådbyggeri! Fra Hjortspring Mose, 1922Udgravningsfeltet er ved den opgravede jord ved bygningen bag hækken. Hjortspringfundet: fig. 1, p. 10. Afrenset dele af fundet i mosenI udgravningen fandt man en mængde meget bløde og, til en vis grad, deforme trægenstande. Disse dele hørte dels til båden og dels til skjolde. Hjortspringfundet, fig. 47, p. 76. TegningUd fra alle disse mange båddele har den norske skibsingeniør Fr. Johannesen i 1936 udført disse tegninger. Planche II fra Hjortspringfundet. De danner grundlaget for: Hjortspringbåden på NationalmuseetNationalmuseets udstilling af Hjortspringbåden. Tegningerne er grundlaget for bådens skelet af stålrør. Og for vores rekonstruktion. Lindetræ i PolenTil en båd, skal der bruges træ, meget træ! Hjortspringbåden er lavet af lindetræ og træ af den ønskede kvalitet har vi ikke i Danmark. Men det kunne fås (købes!) i Polen. Denne var en af fire stammer. Flækning af lindestammeEn 18 m lang stamme kan blive til to planker. Den ene af de to skal bruges til bundplanken. KølstrækningsfestBundplanken (til venstre) er færdig og med stævnklodser under påsætning. Der er også lavet en sideplanke. Vi holdt en lille fest for at fejre denne milepæl - kølstrækningen. Derfor de mange mennesker. På langturEfter 9.150 timers arbejde er båden færdig. Den fik navnet Tilia Alsie. Her er vi på tur nord for Als på langtur med en prof. besætning plus passagerer, i alt 31 personer. Det kan gå i magsvejr, ellers ikke. I hårdt vejr ...Tilia kan altså også bruges i hårdt vejr. med høje bølgerVindstyrke: 9-10 m/s og 1 m høje bølger. Der kom ikke vand indenbords, kun røgvand! Tilia AlsieKaldte vi vores rekonstruktion af Hjortspringbåden. Foto: Thomas Roger Henrichsen, DR. Helleristninger fra TanumHelleristninger fra Bronzealderen, en 1000-årig periode før Ældre Jernalder. Vores båd er kulminationen af denne tids bådbyggeri! Fra Hjortspring Mose, 1922Udgravningsfeltet er ved den opgravede jord ved bygningen bag hækken. Hjortspringfundet: fig. 1, p. 10. Afrenset dele af fundet i mosenI udgravningen fandt man en mængde meget bløde og, til en vis grad, deforme trægenstande. Disse dele hørte dels til båden og dels til skjolde. Hjortspringfundet, fig. 47, p. 76. TegningUd fra alle disse mange båddele har den norske skibsingeniør Fr. Johannesen i 1936 udført disse tegninger. Planche II fra Hjortspringfundet. De danner grundlaget for: Hjortspringbåden på NationalmuseetNationalmuseets udstilling af Hjortspringbåden. Tegningerne er grundlaget for bådens skelet af stålrør. Og for vores rekonstruktion. Lindetræ i PolenTil en båd, skal der bruges træ, meget træ! Hjortspringbåden er lavet af lindetræ og træ af den ønskede kvalitet har vi ikke i Danmark. Men det kunne fås (købes!) i Polen. Denne var en af fire stammer. Flækning af lindestammeEn 18 m lang stamme kan blive til to planker. Den ene af de to skal bruges til bundplanken. KølstrækningsfestBundplanken (til venstre) er færdig og med stævnklodser under påsætning. Der er også lavet en sideplanke. Vi holdt en lille fest for at fejre denne milepæl - kølstrækningen. Derfor de mange mennesker. På langturEfter 9.150 timers arbejde er båden færdig. Den fik navnet Tilia Alsie. Her er vi på tur nord for Als på langtur med en prof. besætning plus passagerer, i alt 31 personer. Det kan gå i magsvejr, ellers ikke. I hårdt vejr ...Tilia kan altså også bruges i hårdt vejr. med høje bølgerVindstyrke: 9-10 m/s og 1 m høje bølger. Der kom ikke vand indenbords, kun røgvand! Tilia AlsieKaldte vi vores rekonstruktion af Hjortspringbåden. Foto: Thomas Roger Henrichsen, DR.
- Details
Purpose of the website The goal is to tell you what the Hjortspring boat is. Where it is from. When it is from. When it was found and by whom. As well as tell you about our approach to building a credible reconstruction of the Hjortspring Boat, as well as a collection of technically capable people can do it. We are not trained in wood craftsmanship. We have no one trained in the sciences of history or archaeology; we consider ourselves working with experimental archaeology. The knowledge on which we have built the replica of the Hjortspring boat has been gathered in the period from 1991 to 2003 from the then available sources, both written and personal through our contacts with researchers from various universities and museums. Where this knowledge has not been sufficient, we have "filled in the gaps" ourselves. For all articles, sources have been cited, also with page references where relevant. Texts on the website The articles in the menus Hjortspringfundet and Rekonstruktion that cite the source: What the Hand Forms is the Spirit's Trace, are based on the manuscript for the latter.Therefore, this part will not be updated in terms of content; it is merely documentation of our work until 2003.The structure of the book is not slavishly followed here. The book was published in 2003.Since 2003, experiments and changes have been made as a result of these experiments. This can, perhaps, be found in the Newsletters or Guild activities menus, which correspond to current and future maintenance work. Comments can be sent to the Webmaster where indicated. These comments will be forwarded to the author if possible. Where and when relevant, new research will be referenced. Hvad Haanden former er Aandens Spor AuthorKnud Vagn Valbjørn.Knud was Hjortspringbådens Guild's first chairman - from 1991 - 2004.Motto:The Guild's knowledge, everyone's property. Our work with the Hjortspring find has been appreciated by the scientific staff at the National Museum of Denmark, one of whom wrote the foreword to our book. Flemming Kaul Dr.phil., Museum Curator at the National Museum of Denmark Senior Researcher Ancient Denmark and the Mediterranean countries.Image: From DR's TV programme: The Story of Denmark. When the replica of the Hjortspring boat -- Tilia Alsie -- was launched on 5 June 1999, the great work of recreating the oldest plank-built boat in the Nordic region was completed. Through skill and hard work, the members of the Hjortspring Boat Guild had succeeded in achieving what they had set out to do some years earlier. The day Tilia was launched and appeared in her element for the first time, those of us who witnessed it knew that the work had been a complete success. Later that day, I had the opportunity to paddle the boat out with the Hjortspring Boat Guild. It was an exciting experience, and easier than I had thought. Tilia glided through the water so beautifully.Although the work of building an exact replica of the Hjortspring boat was complete, there was still much to do. It was time to test the boat and its capabilities. Now it was time to work with experimental archaeology. The Hjortspring Boat Guild worked closely with the National Museum's Marine Archaeological Research Centre and the Viking Ship Museum in Roskilde, as well as the Danish Antiquities at the National Museum in Copenhagen. For the person writing these lines, it has been extremely fascinating to be allowed to participate in some of the test sailing races as a paddler. But it has been just as exciting to follow these races when a crew of trained paddlers has taken over. The building of Tilia and the test sails have provided invaluable material for understanding the state of the art of shipbuilding more than 2000 years ago. But that's not all. Tilia and the Hjortspring Boat Guild have been able to contribute to a greater understanding of the pre-Roman Iron Age as a whole.It became clear that in order to get a full impression of the Hjortspring boat's sailing abilities, it was a good idea to get some experienced paddlers involved. Contact was made with an elite sports team that has shown their class in competitions around the world. Namely, a tight-knit team that paddles the East Asian dragon boat, which shares certain characteristics with the Hjortspring boat. With this team on board, it became clear that the Hjortspring boat could easily handle rough weather in open water. This is an important realisation because it shows that the crew of such a boat or ship could be surprised by rough weather without disastrous consequences. The Hjortspring boat was not only intended for sailing in narrow waters. It is also extremely significant that Tilia, with this elite sports team at the paddle oars, could sail almost 50 kilometres in just five hours in good weather conditions. In other words, a day's journey with a Hjortspring boat or a small fleet of these ships can be assumed to be around 100 kilometres. Such a realisation gives us new opportunities to understand the Hjortspring find as a whole, a spoils of war with an army's equipment that bears witness to war and strife in the pre-Roman Iron Age. Mobility in the Nordic region - also in military operations - must have been great. A landing fleet or mobile army could have travelled longer distances and faster than previously thought.Not only have we gained invaluable information about the Hjortspring boat's applications, manoeuvrability and other characteristics. In many ways, we have come closer to ancient times. Tilia has contributed to a better understanding of communication, traffic, social, cultural, political and military conditions in pre-Roman Iron Age Northern Europe. Many questions can be answered and new questions can be asked. Step by step, the Hjortspringbådens Guild has helped to uncover new layers about the distant pre-Roman Iron Age.Flemming KaulMuseum Curator, Danish Antiquities, The National Museum of Denmark. Sources Hvad Haanden former er Aandens Spor. Language The text in this article has been translated from Danish to English using the free DeepL translation programme. If you have any comments on this article, you can send an e-mail to the This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..Please do not overwrite the existing text in the subject field, I need information to see which article you are writing from. Feel free to add your topic afterwards.
- Details