Udstilling på Gottorp Slot, 2003 - 2004
Mens Nydambåden var udlånt fra Gotorp Slot til Nationalmuseet i København var Tilia Alsie udlånt fra Hjortspringbådens Laug til museet på Gottorp Slot i Sydslesvig.
I løbet af dette år var der arrangeret nogle sejladser, dels på søen ved slottet, dels på Kielerkanalen ved Rendsburg.
Nogle sejladsberetninger
På søen ved Gottorp Slot
Søndag den 18. maj 2003 var vi indbudt til at sejle med Tilia på søen ved Gottorp Slot ifm. med et marked der blev afholdt ved slottet.
Et hold medlemmer var taget til Gottorp dagen før for at køre Tilia ud af Nydamhallen for at vande hende grundigt inden sejladsen. Resten af deltagerne ankom til slottet søndag formiddag, så vi var klar ved båden kl. 11. Hele vejen under turen fra Als til Gottorp styrtede regnen ned, men da vi drejede af fra motorvejen for at køre ind til slottet stilnede regnen af og da vi ankom til slottet var det blevet tørvejr og det holdt sig tørt resten af dagen trods tunge skyer.
Et hold medlemmer var taget til Gottorp dagen før for at køre Tilia ud af Nydamhallen for at vande hende grundigt inden sejladsen. Resten af deltagerne ankom til slottet søndag formiddag, så vi var klar ved båden kl. 11. Hele vejen under turen fra Als til Gottorp styrtede regnen ned, men da vi drejede af fra motorvejen for at køre ind til slottet stilnede regnen af og da vi ankom til slottet var det blevet tørvejr og det holdt sig tørt resten af dagen trods tunge skyer.
Ved 12-tiden satte vi Tilia i vandet via et par ramper, der var lagt fra bredden ud i søen. Vi foretog et par demonstrationssejladser rundt langs slottet og der var en masse tilskuere langs bredden. På trods af vandingen dagen før kom der meget vand ind i båden, specielt ved syningerne for og agter.
Vi blev så budt på frokost af Gottorp inde på selve slottet – det var et fint traktement. Efter at have fået stillet sulten sejlede vi nogle flere sejladser, hvor vi havde passagerer med – både ansatte på slottet og andre interesserede.
Sidst på eftermiddagen tog vi så igen Tilia ud af vandet, fik hende tømt for vand og kørt på plads i Nydamhallen igen.
Leif Stig Andersen.
Vi blev så budt på frokost af Gottorp inde på selve slottet – det var et fint traktement. Efter at have fået stillet sulten sejlede vi nogle flere sejladser, hvor vi havde passagerer med – både ansatte på slottet og andre interesserede.
Sidst på eftermiddagen tog vi så igen Tilia ud af vandet, fik hende tømt for vand og kørt på plads i Nydamhallen igen.
Leif Stig Andersen.
På Slien
Fra logbogen
Oprindeligt var der aftalt sejlads både lørdag og søndag med Mysunde som endemål for lørdagens sejlads på 8,5 sømil, men bl.a. fordi det kneb meget med besætning til søndagssejlads, blev denne aflyst.
Torsdag kørte Kjær Rasmussen, Diederichsen, Valbjørn og Østergaard til Gottorp slot, hvor de tætnede Tilia (nogenlunde), trak den ud bag hallen og fyldte vand i den, og Diederichsen kontrollerede og vandede den fredag.
Lørdag mødtes vi i dragter kl. 9:00, 19 mænd og kvinder, og der var således plads til 4 gæsteroere fra slottets personale.
Vi trak båden på den kombinerede cykel- og gangsti med politieskorte over vejkryds og kl. 10:30 var Tilia i vandet med fuld besætning inkl. museets ansatte. Da styrmanden havde meldt fra overtog jeg selv roret og kommandoen. Det gik nogenlunde med at råbe besætningen op.
Torsdag kørte Kjær Rasmussen, Diederichsen, Valbjørn og Østergaard til Gottorp slot, hvor de tætnede Tilia (nogenlunde), trak den ud bag hallen og fyldte vand i den, og Diederichsen kontrollerede og vandede den fredag.
Lørdag mødtes vi i dragter kl. 9:00, 19 mænd og kvinder, og der var således plads til 4 gæsteroere fra slottets personale.
Vi trak båden på den kombinerede cykel- og gangsti med politieskorte over vejkryds og kl. 10:30 var Tilia i vandet med fuld besætning inkl. museets ansatte. Da styrmanden havde meldt fra overtog jeg selv roret og kommandoen. Det gik nogenlunde med at råbe besætningen op.
Den sejlordre, jeg havde fået af Valbjørn, fulgte vi: afgang fra lystbådehavnen og derefter nord om øen Möwenberg, forbi bydelen Holm og derefter den lige vej mod snævringen Stexwiger Enge ned til Stexwig, hvor vi holdt pause, dog uden at gå i land. Herefter returnerede vi gennem snævringen og fulgte sydkysten af Kleine Breite forbi Fahrdorf og landsatte båden på en fin græsklædt ”slip” på vestsiden af øen, der spærrer for Haddebyer Noor.
Vi forlod Tilia, undtagen Johannes Diederichsen, som tog første vagt og vi gik til Hedeby Vikingemuseum, hvor vi fik en god rundgang og en god 3-retters middag. Kl. 15:30 mødtes vi igen ved båden og sejlede tilbage til Slesvig. Her ankom vi kl. 16:30, tog båden op og gik til Gottorp Slot for at spise aftensmad som bestod af en næsten overvældende buffet.
Vi kunne ikke afhente Tilia før kl. 19:00, da der var triatlon på kørebanen med ca. 800 deltagere. Kl. 19:00 startede vi, igen med politihjælp på kritiske steder, og allerede kl. 20:00 stod Tilia igen på plads i hallen.
Tilia havde været i vandet fra kl. 10 til 16:30 ~ 6½ timer og havde sejlet i 4½ timer.
Af skipper Knud Skov Rasmussen
Vi forlod Tilia, undtagen Johannes Diederichsen, som tog første vagt og vi gik til Hedeby Vikingemuseum, hvor vi fik en god rundgang og en god 3-retters middag. Kl. 15:30 mødtes vi igen ved båden og sejlede tilbage til Slesvig. Her ankom vi kl. 16:30, tog båden op og gik til Gottorp Slot for at spise aftensmad som bestod af en næsten overvældende buffet.
Vi kunne ikke afhente Tilia før kl. 19:00, da der var triatlon på kørebanen med ca. 800 deltagere. Kl. 19:00 startede vi, igen med politihjælp på kritiske steder, og allerede kl. 20:00 stod Tilia igen på plads i hallen.
Tilia havde været i vandet fra kl. 10 til 16:30 ~ 6½ timer og havde sejlet i 4½ timer.
Af skipper Knud Skov Rasmussen
På Kielerkanalen ved Rendsborg
Det er åbenbart vanskeligt at træffe faste aftaler om sejladser i Tyskland. Første aftale lød på sejlads søndag d. 4., men den blev ændret til lørdag, men en ny aftale med stadtrat Jochen von Allwörden lød på en times sejlads fredag d. 3. fra kl. 17 til 18 af hensyn til NDR.
Trods ændringerne fik vi samlet en besætning på 16 mænd og kvinder.
Johannes og Chresten tog til Gottorp Slot et par dage i forvejen og med museets hjælp fik de Tilia ud for at blive tætnet og vandfyldt. Den var meget utæt.
Torsdag blev den kørt til skibsværftet i Rendsborg og søsat med en mobilkran. Johannes blev ved båden og lænsede den natten igennem.
Besætningen samledes på molen kl. 16 og her mødte vi de tyske roere. Vi udtog tre plus en dreng som øser. Her kom de medbragte ekstra dragter os til gode.
Trods ændringerne fik vi samlet en besætning på 16 mænd og kvinder.
Johannes og Chresten tog til Gottorp Slot et par dage i forvejen og med museets hjælp fik de Tilia ud for at blive tætnet og vandfyldt. Den var meget utæt.
Torsdag blev den kørt til skibsværftet i Rendsborg og søsat med en mobilkran. Johannes blev ved båden og lænsede den natten igennem.
Besætningen samledes på molen kl. 16 og her mødte vi de tyske roere. Vi udtog tre plus en dreng som øser. Her kom de medbragte ekstra dragter os til gode.
Planen blev ændret endnu engang. Nu skulle vi sejle fra 17:40 til 18:10, så nu havde vi pludselig god tid som vi udnyttede til at øve os og vore tyske besætningsmedlemmer i sejlads og forskellige manøvrer og hilsen. Vi lagde os derefter ind på roligt vand i en bugt og hvilede en halv times tid. Kl. 17:30 nærmede vi os ”Begrüssungsstelle” og hørte at de spillede ”Kong Christian” mens Dannebrog gled til tops og blev præsenteret. Vi hilste selvfølgelig på behørig vis, og nu blev vi pludselig kaldt frem til paradesejladsen, mens Gebühr præsenterede os over de mange store højttalere, der var anbragt langs hele den lange kaj. Her var også mållinien for kapsejladserne. Klokken var da 17:35-- altså endnu en ændring i programmet.
Den 400 meter lange bane var tæt besat med tilskuere, og vi sejlede nogle gange frem og tilbage, mens vi udførte vendinger på stedet og store sving, fuld fart og opbremsninger og hilste selvfølgelig på de mange mennesker. Af og til kunne vi se os selv på en storskærm, som NDR udsendte det. Efter 20 minutter vendte vi tilbage, igen forbi ”Begrüssungsstelle” (vi overvejede at tage endnu et par passager for at blive hilst på).
Lidt før kl. 19 var Tilia atter på blokvognen klar til transporten til Gottorp. Alle var glade for turen undtagen vores øser, han så næsten ingenting, for han havde alt for travlt med at øse. Især ved syningerne kom der meget vand ind.
Efter omklædning blev vi inviteret til et stort to-etagers partytelt, hvor vi blev beværtede med laksemadder, øl, vin og vand.
Kl. 20 tog vi afsked og kørte hjemad. Som ved de to foregående sejladser var vi utroligt heldige med vejret. Det øsregnede både ud og hjem, men under sejladserne var der solskinsvejr.
Af Knud Skov Rasmussen
Den 400 meter lange bane var tæt besat med tilskuere, og vi sejlede nogle gange frem og tilbage, mens vi udførte vendinger på stedet og store sving, fuld fart og opbremsninger og hilste selvfølgelig på de mange mennesker. Af og til kunne vi se os selv på en storskærm, som NDR udsendte det. Efter 20 minutter vendte vi tilbage, igen forbi ”Begrüssungsstelle” (vi overvejede at tage endnu et par passager for at blive hilst på).
Lidt før kl. 19 var Tilia atter på blokvognen klar til transporten til Gottorp. Alle var glade for turen undtagen vores øser, han så næsten ingenting, for han havde alt for travlt med at øse. Især ved syningerne kom der meget vand ind.
Efter omklædning blev vi inviteret til et stort to-etagers partytelt, hvor vi blev beværtede med laksemadder, øl, vin og vand.
Kl. 20 tog vi afsked og kørte hjemad. Som ved de to foregående sejladser var vi utroligt heldige med vejret. Det øsregnede både ud og hjem, men under sejladserne var der solskinsvejr.
Af Knud Skov Rasmussen
Hvis du har bemærkninger til denne artikel, kan du sende en E-mail
til
Vær venlig ikke at overskrive den bestående tekst i emnefeltet, jeg
skal bruge information til at se hvilken artikel du skriver fra. Du er
velkommen til tilføje dit emne bagefter.